Bij een medische behandeling kan iets mis gaan. Een complicatie kan zich voordoen of de arts kan een fout hebben gemaakt. Er wordt gesproken van een fout als de arts ‘de professionele standaard’ heeft geschonden. Slechts wanneer sprake is van een fout, heeft de patiënt recht op vergoeding van zijn schade. Maar ook wanneer een arts gebruik maakt van een ongeschikte hulpzaak (zoals bijvoorbeeld bij de PIP-implantaten), kan de arts mogelijk hierop worden aangesproken.
Een arts heeft ook een informatieplicht. Hij moet de patiënt goed informeren over de mogelijkheden en risico’s die verbonden zijn aan een bepaalde behandeling. Ook hier kan iets aan schorten. Dan spreekt men over (de afwezigheid van) informed consent.
Als een patiënt door een medische fout schade lijdt dan kan het ziekenhuis of de behandelend arts aansprakelijk worden gesteld. Soms erkent (de verzekeraar van) het ziekenhuis of de arts vrij snel dat sprake is van een fout. Vaker volgt een discussie over de vraag of de professionele standaard daadwerkelijk geschonden is en zo ja, wat dan de schade is.
Want wat als de behandeling tegen kanker een maand eerder was gestart? Had dat veel verschil gemaakt? Of wat als een experimentele behandeling was gestart? Was de patiënt dan wel genezen? Of had de patiënt dan veel vervelende bijwerkingen gehad, waarna de behandeling zou zijn afgebroken?
Peijs Advocatuur kan u in deze lastige kwesties bijstaan. Peijs Advocatuur maakt hierbij gebruik van een medisch adviesteam. Dit team adviseert over de medische kanten van de zaak. Pas nadat het verhaal en het medisch dossier besproken is met het medisch adviesteam, kan worden geadviseerd over de haalbaarheid van de zaak.
Vermoedt u dat u schade heeft geleden als gevolg van een medische fout? Neem dan contact op via voor een gratis eerste gesprek.